МАЛО О ШЕШЛИКУ 🔗.

Шиш ћевап је несумњиво прво јело које је човек научио да кува. Наши преци су у давним временима научили да кувају храну на ватри и угљу. Али не мислимо да су дуго имали времена и жеље да дочаравају мртвог мамута, коња или медведа како би месу животиње дали какав изванредан укус. Стотинама векова касније, ловци и војници пекли су месо на шипкама од мушкета и шкрипа.
Многи људи, који нису упознати са историјом, имају утисак да је ћевап некакво посебно јело народа Кавказа, својствено само њима. Ово је потпуно погрешно. Потпуно исти шиш ћевап може се наћи у многим народима света.
Иначе, сама реч „шиш ћевап“ није кавкаског порекла, а на руском се испоставило случајно.
Нема смисла тражити земљу у којој се роштиљ први пут појавио. Чак су и древни људи, научивши како да праве ватру, јели месо кувано на ватри. Али, ипак, опште је прихваћено да је домовина овог јела Исток: Иран, Ирак, Либан, Кавказ ... Можда се захваљујући источној традицији кувања меса показало да је ово јело тако мирисно и сочан. Сада се готово свако месо кувано на угљу назива роштиљем. Али роштиљ није само пржено месо, то је читав ритуал са својим правилима и забранама.
Шиш ћевап је у Русији био познат до 18. века, али се звао „ражњић“ - месо преврнуто на ражњу. „Краљевска јела“ 16.-17. Века помињу пилиће, патке, месо и зечеве. Сама реч „шиш ћевап“ је искривљена кримско-татарска реч „шиш“ - „пљунути“, „шишлик“ - „нешто на ражњу“.

Шиш ћевап - мирисно, сочно месо са мирисом угља уз чашу доброг сувог вина. Ово јело, које се у Русији и широм света сматра типичним кавкаским, уопште је познато многим пастирским, сточарским народима, посебно планинским. Што се тиче имена - роштиљ, онда, упркос несумњивом турском пореклу, нико на Кавказу, укључујући Азербејџан који говори турски, не може објаснити ову реч на основу речника свог језика.
У Јерменији се шишки кебаб назива „хороватс“, а у Азербејџану - „кебаб“, у Турској - „шиш-кебаб“. Кебаб је врста котлета са пуно менте. Сва ова маса нанизана је на дрвене штапиће и печена на угљу. На Западу и у Америци, „размућена“ јела постала су „преврнута“ - тамо је уобичајено да се месо куха на решетки у мангалама званим „роштиљи“. У неким деловима Африке локални староседеоци праве шиш ћевап од јетре. У Грузији за најдраже госте праве „мтсвади“ на сувој лози.Мали комади меса на ражњу су такође чести у југоисточној Азији: Тајланд, Малезија, Индонезија - звани сатаи.
У Латинској Америци постоји традиција кувања роштиља. На пример, у Бразилу се шишки кебаб назива шураска. Огроман комад меса нанизан је на ражањ и куван на отвореној ватри. Када се горњи слој пржи, великим и врло оштрим ножем се пресече у тањир.
У Јапану, Кини и Индонезији месо се ставља на ражњиће (оштре дрвене штапиће), пржи се у дубоком уљу, затим умаче у сос и служи. Иако се у Јапану морски плодови („темпора“) првенствено користе за кување ћевапа. Јапанци врло ретко кувају на угљу. Они верују да дрвени угаљ има способност да упија мирисе, а када се запали, те мирисе преноси на производе. Стога Јапанци једу кисели ђумбир са роштиљем куваним на отвореној ватри - он одбија мирисе.
Мали комадићи киселе јагњетине кувају се у многим земљама од Авганистана до Марока. У северној Африци која говори француски језик називају се „брошеткама“. Пошто су земље пусте, за шашлик се користе саксаул и шимшир. Такав угаљ је врло врућ и „дуготрајан“ са мирисним димом.
У корејској кухињи постоји такво јело - "орикогикуи" (ћевап од патке). Саветујемо вам да га кувате. Патка са зачинима, зачинским биљем и шећером у праху може се пржити на ватри или пећи у рерни. Месо не сме бити прекувано, јер његов укус нестаје.

Нажалост, оно што обично кувамо на угаљу не може се назвати ћевапом, иако су сви задовољни и нико се не жали на укус док не проба прави кебаб. Али ово није само пржено месо, то је читав ритуал са својим правилима и забранама.
Шиш ћевап је једино јело за које се можете окупити за столом. Уз ћевап иду само свежи парадајз, поврће са роштиља, зачинско биље, сир, зачини, зелени лук и суво вино. Ништа не би требало да прекида укус роштиља, треба уживати у њему и само у њему, тако да би требало бити пуно меса како би сви имали прилику да добију пуно задовољства.
Дакле, одлучили сте да своје драге госте размазите роштиљем, па где почети кување? Пре свега, морате одлучити о избору меса или рибе. Нећемо се придржавати строгих кавкаских традиција и разговарати само о овчијем роштиљу. У данашње време, захваљујући слободи морала, скромном буџету или богатом асортиману, роштиљ се може направити од меса, као и од пилетине и јесетре, важно је да све буде свеже.
Јагњећи шиш ћевап је врло осетљива ствар, попут самог истока. Јањетина треба да буде млада и витка, најбоље је узети младо јагње до 8 килограма тежине. Прекомерна масноћа мора бити одрезана, а месо исечено на мале комаде. Лук се провлачи кроз машину за млевење меса и меша са месом тако да је месо натопљено соком лука. Лук у прстеновима није користан, упркос атрактивном изгледу. Посолите и побиберите по укусу. Затим се месо помеша са правом аџиком (направљеном само од парадајза, паприке и зачина) и маринира 24 сата.
Александар Думас, који је путовао по Кавказу 1858. године, уверавао је да је јагњећи слабин за шашлик стављен у маринаду од сирћета, лука, соли и бибера 15 минута. И само да би се добило посебно зачињено јело, месо је преко ноћи остало у маринади.
Да ли сте приметили да у стара времена намакање у маринади није било посебно цењено? То је зато што нису знали ништа о лешевима који су недељама и месецима висили у фрижидеру и није било потребе да се отклања мирис распадања.
А месо можете намакати у било чему. Класични народни начини - месо у сирћету или вину - нису нарочито добри. Сирће, док омекшава месо, убија његов природни укус. Исто, међутим, као и вино.
Кримски Татари више воле кисело млеко, а такође можете користити и сода-воду. Данас је погодно за ове сврхе користити мајонез, кечап, пиво, све врсте сокова, на пример, шипак. А Аустралијанци роштиљ углавном натапају јаким чајем.Комаде морате чврсто везати једни другима. А сада су угљени готови, а нежни ружичасти комадићи се црвене у врућини

Вратимо се сада домаћем месу и покушајмо да направимо свињску шашлик - за ово је боље узети шунку, а за специјалне деликатесе препоручујемо свињска ребра. Технологија се не разликује од кувања јагњећег шашлика. Ребра се пресецају у паровима. Када се наниже на ражњеве у ребра, месо се пробуши између костију.
Многи такође верују да говедина може да направи одличан шиш ћевап. Али не треба заборавити да је говедина много жилавија од свињетине. Због тога је пожељно говедину претходно намочити у газираној води. А рецепт за кување остаје исти. Испоставило се да ће шиш ћевап бити сочан, ароматичан и, што је најважније, мекан.
Сува црвена вина треба служити уз ћевапе од меса. Ни у ком случају не би требало да једете роштиљ са вотком или пивом. Вино треба служити на собној температури. Црвена вина се не хладе ни по врућем времену.
Ћевап од живине такође је достојно јело. Можете користити филете, или можете исецкати целу птицу на чак и ситне комаде. За маринаду користите исти сос као и пре. Пилетину треба маринирати дуже од свињетине. После тога остаје само да уживате у нежном укусу и ароми дивног роштиља.
Морате пити ћевапе од живине само са сувим белим вином. Посебно истиче укус ових јела. Истовремено, бела вина треба служити расхлађена и зими и лети. За разлику од црног вина, бело вино је врло лагано, тако да га требате залиха довољно за све.
Све грицкалице би требале повољно нагласити укус роштиља и бити комбиноване са њим. Треба имати на уму да на нашем столу имате само једно главно јело - шашлик, на који треба да се усредсредите, па би лагане грицкалице само требале да вам подстакну апетит и не одвлаче пажњу од бескрајног задовољства.

Постоји такав дворац у Мађарској - у граду Сзекесфехервар. Једна једина особа - истовремено вајар, архитекта и уметник сопственим рукама две деценије, саградила је овај Дворац и испунила га прелепим статуама и сликама посвећеним једној и јединој краљици његовог срца - својој жени.
Кажу да је знала, као нико други, да скува разбојничко печење, апетизирајуће јело! Изгледа као кавкаски шиш ћевап и такође се кува на ражњу, само што се наниже на ражањ: ражени хлеб, месо, димљена сланина (наравно, са зачинима и вином!), И опет истим редоследом, завршавајући ражањ са хлебом. Пљачка врућа и сада, кажу, локални кувари третирају туристе који посећују Замак љубави.
Ћевап није само месо на штапу. Ово није само кулинарски феномен, већ и естетски. И важан додатак овом јелу је околни пејзаж.