Наставак:
Цолтелли је нашао много следбеника: убрзо су мали ресторани специјализовани за сладолед испунили читав Париз. Било их је нарочито много у четврти Палаис Роиал. А већ 1676. године 250 париских посластичара удружило се у корпорацију произвођача сладоледа, током ових година почели су да производе сладолед током целе године.
Под Наполеоном ИИИ (1852 - 1870), сладолед у шољицама и сладолед први пут су произведени у Паризу (познати сладолед наводно потиче из француског града Плобиере-лес-Бем), у Италији - велики љубитељи мешања најневероватнијих производи, смислили су сладолед с разним додацима воћа, орашастих плодова, ликера, комадића колачића, па чак и цвећа, у Аустрији - ледену кафу и чоколадни сладолед. У то време се појављују смрзнути шлаг помешан са ситно исецканим бадемима и мараскином, лиснати сладолед са јагодама и рендана куполаста чоколада. Нови сладоледи припремљени за прославу брзо су усвојени у масовној производњи.
Дакле, на једном од пријема кинеске мисије у Паризу 1866. године предложен је нови десерт - врући омлет споља, а ђумбир сладолед изнутра. Био је то такозвани „омлет изненађења“, који су развили немачки кувари. Можемо само да претпоставимо колико је оригиналних, па чак и јединствених рецепата за сладолед родила домишљатост људског генија. Нажалост, о многим од њих историја ћути.
Русија
У Русији људи већ дуго користе своје врсте сладоледа, пошто у хладним зимама није недостајало „расхладних средстава“ за замрзавање делиција. Још у Кијевској Русији служили смо смрзнуто млеко фино нарезано. У сибирским селима до данас домаћице чувају млеко замрзавајући га у тањирима и ... слажући лед на гомилу. У многим селима за масленицу је прављена мешавина смрзнутог скута, павлаке, сувог грожђа и шећера.
У „европској“ верзији сладолед се код нас појавио средином 18. века и одмах стекао велику популарност. Дакле, гроф Литта, изасланик Малтешког реда у Русији, који је касније узео руско држављанство, појео је практично један сладолед. Кажу да је и пре смрти, причестивши се, наредио да му сервира десет порција најбољег сладоледа: „То се неће догодити у рају“.
Сладолед се волео не само међу обичним народом, већ је био широко заступљен на менију на дворима Петра ИИИ и Катарине ИИ. Сама технологија производње сладоледа у то доба била је прилично примитивна и омогућавала је добијање мале количине производа.
У мемоарима из 19. века могу се наћи одушевљена сећања на ефекат који је Везув на десерт Монт Блан имао на јавност (сладолед је сипан румом или ракијом и запаљен) или шарене рушевине древног храма од леда крема различитих боја. Стварајући ова ремек-дела, посластичари су се смрзавали на хладном много сати, а деликатеси су „живели“ неколико минута, пошто су тренутно почели да се топе од врућине шпорета и свећа.
Тек у 19. веку се у Русији појавила прва машина за сладолед. индустријска производња сладоледа рођена је у нашој земљи тек почетком 30-их година овог века.
Индустријска скала
Ручно израђени сладолед није био јефтин, а самим тим и неприступачан. Понекад је страст за овом делицијом довела до правих трагедија. На пример, 1883. године 59 људи је отровано до смрти на баптистичком фестивалу у америчком граду Цамдену. Истина, то није био обичан сладолед, али ... вишекратна употреба.
Напокон, сви су желели да уживају у слатком, али многи то нису могли приуштити.Тако су се појавили изуми попут Смитховог сладоледа од памука, корнета од вате или Брауновог методистичког сладоледа, гуменог конуса. Трик је био попрскати корнет мало заслађеног млека и лизати га, правећи се да држи прави сладолед. Према Нев Иорк Тимес-у, који је известио о тужном инциденту са тровањем, несрећни баптисти нису то схватили и жвакали су имитацију сладоледа.
У почетку се производња сладоледа заснивала на употреби природног леда и снега, па је човечанство стално зависило од хирова природе. Али свеприсутни технолошки напредак постепено је трансформисао производњу сладоледа, трансформишући га из изврсне посластице богатих салона у производ доступан свима. Архивски материјали омогућавају обнављање хронологије открића на пољу производње сладоледа. Данас је постало познато да је већ 1525. године лекар из Апилије Цимар писао о ефекту хлађења шалитре. Међутим, производња сладоледа у релативно великим количинама постала је могућа тек након увођења довољно ефикасних метода производње и складиштења леда, уређаја за хлађење и машина са мешалицама и дробилицама.
Американац Јохн Перкин је 1834. године патентирао идеју употребе етра у компресорском апарату. Десет година касније, Енглез Тхомас Мастерс добио је патент за машину за сладолед, која је била лимени бокал са ротирајућом лопатицом од три оштрице окружена ледом, снегом или смешом једног од њих са сољу, амонијевим солима, нитратом, амонијум нитрати или калцијум хлорид. Према опису патента, машина Мастерс могла је истовремено да се хлади, као и да смрзава и шиба сладолед.
Енглескиња Нанци Јохнсон је 1843. године изумела ручни апарат за сладолед и патентирала га. Нанци Јохнсон је изумела ручни замрзивач за прављење сладоледа 1846. године, али није имала довољно новца да организује производњу нове опреме. Патент је морао да се прода Американцима. 1851. године отворена је прва фабрика у Балтимору и произведена је прва комерцијална серија сладоледа. И више од 150 година, процес побољшања рецепата и технологија не престаје ни један дан.
Ручно израђен замрзивач за сладолед изумела је Нанци Јохнсон 1843
1848. године у Сједињеним Државама су патентиране две машине за сладолед. Један од њих састојао се од уређаја са два концентрична цилиндра, од којих је један био напуњен расхладним средством. 1860. године Фердинанд Царре створио је прву светску апсорпциону расхладну машину која ради на течним и чврстим апсорбентима. Четири године касније, Царре је побољшао машину за компресију, у којој је први пут употребљено ново расхладно средство, амонијак.
Серијску производњу замрзивача започео је у другој половини 19. века Јацоб Фусселл у Балтимору. Нешто касније су измишљене машине за хлађење, развијене су методе за производњу и складиштење леда, што је омогућило значајно смањење интензитета рада, а самим тим и трошкова сладоледа. А 1904. године, Ст. Лоуис је био домаћин међународне изложбе сладоледа, која је демонстрирала прву аутоматску дозу за шоље за вафле.
Тако се техника и технологија индустријске производње сладоледа непрестано унапређују. У низу земаља почеле су да се стварају специјализоване фирме за производњу машина и опреме за производњу сладоледа, што је постало уобичајени атрибут градских кафића. Али иза овог уобичајеног феномена био је брзи научни напредак у проучавању процеса хлађења. Управо је он омогућио неким фирмама да савладају производњу машина и опреме за индустријску производњу сладоледа.
1919. године учитељ из Ајове Цхристиан Нилссон развио је рецепт и технологију за производњу нове врсте сладоледа - преливеног чоколадом, а 24. јануара 1922. добио је патент за чувени попсицле - глазирани лед крема на штапићу.Нелсон је своје производе возио по градовима и продавао, истовремено приказујући филм о Ескимима. Новина се прво назвала „Ескимска пита“ - „Ескимо-пита“, али је ова реч врло брзо скраћена у једноставно „Ескимо“.
Међутим, првенство у производњи „попсицле“ међу Американцима оспоравају Французи.
Први глазирани сладолед 1921. изумио је Цхристиан Нелсен из Ајове, а његов пратилац Стовер дао му је име - „Ескимо-пита", односно ескимска пита. 1979. Француска фирма „Герваис" чак је прославила 60-у. годишњица „Ескима“. Све до почетка 20. века, Герваис се специјализовао за производњу сирева, све док један од његових оснивача, Цхарлес Герваис, није окусио популарне попсицлес у Америци. По повратку у Француску добио је идеју да сладолед прелије чоколадном глазуром и „стави“ га на штапић. Према француским изворима, назив "попсицле" настао је случајно. У једном од париских биоскопа, где је Герваис продавао своје слатке производе, приказан је филм о животу Ескима. А пошто се тада репертоар биоскопа мењао прилично ретко, један од духовитих гледалаца који је неколико пута погледао филм о Ескимима и за то време појео десетак порција сладоледа у чоколади назвао га је „Еским“.
Тако се техника и технологија индустријске производње сладоледа непрестано унапређују. У низу земаља почеле су да се стварају специјализоване фирме за производњу машина и опреме за производњу сладоледа, што је постало уобичајени атрибут градских кафића. Али иза овог уобичајеног феномена био је брзи научни напредак у проучавању процеса хлађења. Управо је он дозволио да савлада производњу машина и опреме за индустријску производњу сладоледа.
Нове сорте, израђене по мери за прославе, брзо су постале масовне, посебно у Сједињеним Државама. Прва фабрика сладоледа основана је у Балтимору, али врло брзо су се такве фабрике појавиле у Њујорку, Вашингтону и Чикагу.
Модерност
Н. Цхернисхов "Новгородски сладолед", 1928
У данашње време сладолед је чврсто освојио укус људи широм света и продаје се у готово свим прехрамбеним продавницама. Кувари су створили хиљаде рецепата за сладолед!
Н. Цхернисхов "Новгородски сладолед", 1928
И зато борба за купца није за живот, већ за смрт. Најбоље и најскупље сорте су направљене од елитних природних производа заснованих на најсавременијим технологијама. О квалитету таквог сладоледа може се судити бар по томе што се без икаквих конзерванса може чувати у фрижидеру на температури од -20оС до две и по године.
У потрази за потрошачком потражњом, лидери светског тржишта сваке године ажурирају свој асортиман, иако већ постоји неколико хиљада имена ледених деликатеса. Међу хитовима последњих година су сладолед са орасима, сладолед од зеленог чаја, сладолед са шумским биљем. О рибизли, купини, ананасу, специјалним сортама на бази живих јогурта да и не говоримо ... Не можете све набројати.
И меки сладолед - Британски научници (у чијој је групи била и млада Маргарет Тхатцхер) измислили су метод којим се сладоледу додаје двоструко више ваздуха и добија се „мекани” сладолед!
Деведесетих година појавио се дебљи сладолед највишег квалитета. Ова категорија укључује Бен и Јерри'с, Беецхдеан и Хааген-Дазс. Иначе, Рубен Маттус је свој сладолед изумео давне 1960. године и назвао га Хааген-Дазс јер звучи дански.
Коју одабрати?
У ствари, било који сладолед је охлађена шлаг емулзија направљена од мешавине млека, могуће креме, шећера, понекад јаја, често воћних сокова, разног воћа или поврћа (чак и рибе и морских плодова у Јапану), плус укуси и различити адитиви попут орашастих плодова или комаде карамеле.
У зависности од начина производње, сладолед може бити сезонски, мекан и домаћи. Мекан, са температуром од 5-7оС, прави се у ресторанима и кафићима помоћу посебне опреме.Морате је појести одмах, јер у будућности такви десерти нису припремљени. Изгледа као крема.
Зачињени сладолед - индустријски. Подељен је у неколико група - према врсти главног производа и пунила и према паковању. Главни представници групе "млеко" - млеко, кајмак и сладолед - међусобно се разликују у садржају масти.
Остале групе су воће и јагодичасто воће или воће и ароматичне. Постоје и такозване аматерске или домаће врсте - на бази млека, воће, млеко-воће, вишеслојне, са беланчевином, па чак и са кондиторском масти.
Сада конкретни бројеви. Најмаснији сладолед је сладолед, његов садржај масти је у просеку 12-15%.
Име је добио по француском граду Пломбиеру, где је наводно и измишљен. Наводно - зато што се у Француској сладолед прави од енглеске бадемовске креме са додатком шлага и кандираног воћа инфузираног воћком од вишања. Ми, наравно, имамо једноставнији сладолед, али ипак - најдебљи и најкалоричнији сладолед.
Затим - кремаста, са садржајем масти 8-10%, затим - млечна, у којој има још мање масти, само 2,8-3,5%. У сладоледу од воћа и бобица и воћном леду нема млечне масти, јер се праве од свежег и смрзнутог воћа и бобица, од пире кромпира, природних сокова, џема и џемова.
И, наравно, сваког потрошача занима квалитет сладоледа. И то директно зависи од његове вредности.
Прво, јер права, свежа и висококвалитетна крема, која није у праху, разне бобице, воће, чоколада и други природни састојци увек коштају више од полупроизвода, концентрата и боја. Друго, опрема која омогућава одржавање квалитета оригиналног производа такође је скупо задовољство, недоступно малим фирмама.