Цвекла је наша рубин звезда.
Савети и рецепти са фотографијама.
Материјал обезбедио часопис „Гастроном“.
Мислимо да је време да ажурирате своје идеје о репу. Гастрономски, сви смо у великој мери таоци традиције. Али цвекла је можда најиновативније поврће!
Ужина од лишћа
У мојој породици цвекла се кувала у три најпатријархалнија облика: боршч, винаигрета и предјело - нарибано белим луком и сувим шљивама. Обожавам ове непретенциозне укусе и, без оклевања, настављам традицију. Али у неком тренутку, моје женске претходнице престале су да румене репу на образима? (Иако су се можда узалуд зауставили: сок од репе освежава тен, а такође повећава хемоглобин у крви и самим тим враћа снагу - ослабљеним људима се препоручује да га пију три пута дневно пре оброка.) Историја репе је углавном историја иновација. Да се у одређеном тренутку неко није усудио да учини необичан корак, сада бисмо појели један врх. Међутим, одакле занемаривање гласа? И врхови обичне цвекле и лисне репе (блитва) права су посластица, храна за оне који разумеју.
Заправо, почели су да саде поврће ради лишћа. Тада је неко пробао корено поврће за зуб и схватио да ће и ово успети. У почетку је корен био танак, попут першуна, а само напорима домаћих узгајивача, цвекла се претворила у ову округлу, полукружну, цилиндричну репу - такве репе у природи нема, па је цвекла у потпуности резултат људског рада. Истина, било је то врло давно: фреске са приказом репе пронађене су чак и на зидовима града Помпеја који је уништио Везув. На пример, лишће старих Римљана било је натопљено вином и зачињено бибером.
Блитва се данас служи као гурмански прилог. У московском угоститељству је слабо заступљена и увек сам веома срећан ако на менију видим печена пачја прса са листовима цвекле и песто сосом, супу слатког назива ботвиња или осетинску питу сахарајин са врховима (то је ситно исецкана, помешана са пуно сира и пуњена овим, на начин хачапури, танка широка пита).
Људи који се држе на дијети такође поштују блитву - она има више влакана него киселица, поточарка или спанаћ, али њена влакна су, како је наведено у једној књизи о губитку килограма, на првом месту по ефекту неутрализације (мање калорија). Блитва се једе на исти начин као и спанаћ: било свежа у салатама, било у динстаном или куваном облику (динстати и само по себи и са другим поврћем). Французи од ње праве својеврсни пуњени купус, на Кавказу кувају невероватне пхали, Арапи га зачињу грожђицама и пињолима. Али требало би да покушам да га натопим вином и зачиним бибером, шта мислите?
Ми, они и цвекла
Моји страни пријатељи - сви без изузетка - знају једну реч на руском: „борсцх“. Стога је цвекла за њих међу производима који представљају наше укусе на светској сцени: заједно са скутом, црним хлебом и црним кавијаром. Иако ми је овај тренутак - зашто се цвекла повезује управо са руском кухињом - и даље неразумљив. Уосталом, цвекла је необично добра: како због свог необичног, богатог слаткастог укуса, тако и због чињенице да садржи пуно витамина - од јода до недавно откривеног витамина У (помаже у зарастању чира на желуцу). Научници чак тврде да је цвекла снажнији афродизијак од острига или ђумбира: садржи више бора који изазива хормоне жеље у нашем телу.Узимајући у обзир да све ове благодати репе имају тенденцију да се одржавају боље него код другог поврћа, посебно ако први мраз покупи воће, постаје несхватљиво како га практични и здравствено свесни странци могу занемарити.
Добро: Италијани су смислили бесмртну комбинацију куване, на коцкице нарезане цвекле и козјег сира. Испоставило се да је то једна од најфинијих салата на свету - ако се, осим тога, допуни преливом од маслиновог уља, балзамичног сирћета, меда и пињола. Али у италијанском, као у другим европским продавницама, не налазите често свеже убрану репу - све више и више у теглама, укисељеним или већ ољуштеним, у вакууму. И она, попут кромпира, има везе са кожом, и зато се саветује да га кувате у несланој води, „у униформи“ и са кичмом. (Иначе, што је реп репе репу тањи, то је зрелији.)
На пример, Корејци, са својом карактеристичном софистичношћу, једу репу кувану у одвару кима, нарибаног хрена, сољу и шећером (тада се чорба претвара у желе). И сасвим је могуће да су управо они одговорни за сосеве који се добро слажу са овим поврћем: на пример, поморанџа-лимун-ђумбир, који је такође зачињен бибером, шећером, јабуком и медом. Међутим, не морате бити Корејац да бисте то осетили: једноставност репе савршено се поклања укусима попут меда, јабуке и лимуна (сок од лимуна посебно помаже у одржавању живе боје).
Скандинавци, можда и раније од нас, почели су да комбинују репу и харингу: до данас се салата од нарибане цвекле, сецкане харинге, киселих краставаца, кромпира, шаргарепе, нарибаног хрена и јаја, зачињених мајонезом, сматра обавезном за свакога оброк.
Вегетаријанац - без обзира које је националности - не може проћи кроз живот без репе: комбинује се са било којим поврћем (обогаћене јутарње салате), са сиром (хм, пеци!), Са сувим воћем и орасима, са белим луком, са јогурт и скут, са пиринчем. Не без учешћа потоњег, припрема се дивна пуњена репа: језгро се уклања из куваног воћа и пуни пулпом од пиринча, ароматизовано комадима јабуке, маслацем и шећером. Или - крушка, парадајз и хрен. Затим све прелијте павлаком и пеците. (Али ако вам принципи омогућавају да пробате комбинацију сланине од цвекле и хрскаве снове, не одузимајте забаву ...)
Међутим, вратимо се Словенима: борсцхт је репу учинио познатим широм света. Оно што највише изненађује у историји „црвене“ супе је то што постоји отприлике онолико варијаната колико има домаћица: ја, у сваком случају, нисам морао да пробам два идентична боршча. Позната је чињеница да је само у Украјини (иако се боршч у Русији, Белорусији, Пољској, Румунији и Литванији сматра националним јелом, Украјина и даље може бити названа носиоцем ауторских права) око четрдесет сорти. Ових четрдесет рецепата има на десетине предмета: основа супе, састојци (од печурки и пасуља до тиквица и репе), начин сечења поврћа (на траке, коцкице, кришке, ситно, крупно, цело), додатне компоненте, на посебном тањиру - крофне, кнедле, палачинке, просена или хељдина каша („данас смо венчали борш“). И, можда, најважнији је тренутак полагања репе. У нашој породици долази када је све остало поврће већ мало прокувало: цвекла, исецкана и пржена одвојено са белим луком и зачинским биљем, додаје се у супу од поврћа; у тренутку постаје рубин црвено - и претвара се у боршч. Купус и сецкано зеленило можете додати мало касније.
Ван сезоне
Као што знате, у већини јела цвекла се шаље готова. У међувремену, не знају сви да репу за винаигрету, харингу „испод бунде“, салате и прилоге најбоље не кувати, већ пећи у рерни: тада задржава богатију боју и укус, испоставља се мање воденаст и остаје веома користан . Овај процес је такође спор - тврдоглаво поврће се пече најмање сат времена. Не заборавите да га покријете фолијом да бисте смањили испаравање. И, иначе, биће укусније ако се одмах пече на маслиновом уљу, са сољу и бибером.
А од ове цвекле можете да кувате било шта: од карпачија (два трика су да се исече на танке кришке и направи добар прелив), од егзотичних салата у којима наше једноставно руско кореновско поврће звучи на нов начин у комбинацији са пулпа грејпа и, на пример, авокадо, за пире кромпир од цвекле са јагњећом коленком са рузмарином или чак десертом. На пример, праве се колачи од репе: нарибана цвекла се помеша са кајмаком, дода се скут, јаја, сушено воће и ораси, а затим се пече и служи врућа са сосом од слатке павлаке. Ако сте лењи, можете пећи репу са сиром, белим луком и мајонезом - а необичан прилог послужити уз месо или рибу.
Још увек морамо да живимо и живимо са репом - уосталом, то нас не напушта доласком хладног времена. До тада, у септембру, последње топле дане можете прославити хладним чорбама - можда потписаним јелом од цвекле. Кување цвекле (хлодник, цвекла окросхка, ботвиниа) је једноставно као и љуштење крушака печених или куваних са врховима, исечених краставаца, стрмих јаја, ротквица, исецканих копра, сипаних чорбе од репе (или јогурта), посољених, доданих лимунових сокова Они који желе могу бескрајно компликовати рецепт ферментирајући чорбу од репе хлебним квасом, додајући коприве и квиноју, разно поврће или чак, како саветује Покхлебкин, црвену рибу. Генерално, као и у свим другим случајевима, можете бескрајно маштати, остављајући једини састојак непромењеним. На крају крајева, уклоните репу са било ког од горе наведених јела - и апсолутно ништа неће произаћи из тога.